Etiketter

, ,

Ordspråk i guldtryck

Blytyperna med gulfärg, redo att testas för ett första avdrag…

Bland de gamla sparade blyformarna finns blanketter, inbjudningar till dop och bröllop, visitkort, tackkort med mycket mera. Vi går igenom gamla lådor fortsättningsvis och Eva letar efter papper i alla former och storlekar och samlar på sig.
En massa idéer sprutar ur henne om vad vi ska åstadkomma i framtiden. Allt verkar möjligt, inga hinder finns. Tids nog blir det besök på olika företag som butiker, hotell och restauranger med mera. Dags för nästa nya grej för mig: Tänkvärda citat skall sättas upp och tryckas på olika fina papper. Eva plockar fram en hög med olika papper och jag får fria händer att trycka fyra exemplar av varje ordstäv. En dag går åt för att sätta upp formarna och nästa dag ägnas åt till att göra trycken.

Fantastiskt resultat

Vackert resultat!

En sak som Eva vill prova är guldtryck. Mikael hittar en burk med guldfärg och en handvals som ska färgas in på en plåtskiva. Jag tar fram en form med ett av ordstäven och lägger den i avdragspressen, placerar guldfärg på handvalsen, smörjer in formen. Eva kommer med olika papper som hon vill ha tryck på med guld. Sedan kilar hon iväg en trappa upp för att jobba vidare med hemsidan och Facebooksidan för Rundqvists.

De första trycken med guld blir förvånande bra och jag visar aningen stolt upp det för Mikael. Han ser nöjd ut och nu vill han se tryck på kuvert som han hämtar. Jag får några olika kuvert och går och testar. Himla kul detta är med att få jobba i den gamla tekniken igen! Jag mår jättebra! Mikael får ett par olika tryck jag gjort och efter några småjusteringar är han nöjd. Jätteroligt att lyckas efter så lång frånvaro från blytekniken.

Blytryck i guld

Ett första avdrag, ser väldigt bra ut!

Gultryck på kuvert

Gultryck på kuvert

