Etiketter

, , ,

Jag har ju bestämt mig för att prova att använda indexkort när jag skriver. Men varför? Vad är teorin bakom att skriva med indexkort? Hur är det tänkt att indexkort ska hjälpa mig med mitt skrivande?

Indexkorten är främst ett hjälpmedel för att att organisera min historia. Att pussla ihop bokens struktur. Tanken är att jag skriver ner mina idéer för scener i boken. Ett kort för en scen. Vissa bitar i boken har jag redan skrivit lite mer utförligt. Jag skriver inte ner allt detta på kort utan plottrar ner korta sammanfattningar av varje scen.

I detta stadie behöver jag inte skriva dem i den ordning de slutligen ska hamna i. Skriver bara ner vad som skriker högst i mitt huvud, sedan nästa idé och så vidare. Att lägga dem i ordning kommer senare.

När jag skrivit färdigt scenkorten ska jag gå igenom korten och börja sortera. Hitta rätt ordning för scenerna att komma i. Upptäcka var det saknas bitar i historien. Kanske bläddra i korthögen. Kanske lägga ut alla kort på ett stort bord för att få bättre översikt.

Jag har redan tjuvstartat lite men mer om det nästa gång.

Konkoktor

