Etiketter

, , , ,

Jag tjuvstartade med att skriva ner de första fem scenerna eller händelserna i den ordning de kom. Blev sedan osäker på vad som skulle hända härnäst och avbröt tjuvstarten. Eftersom det var en tjuvstart gjorde det ju inget att jag avbröt men det är ändå intressant att jag fastnade på grund av just det som indexkorten skulle avhjälpa. Jag hade lyckats glömma att de inte behövde skrivas i händelseordning. Att korten kunde flyttas runt fritt i efterhand.

Hur hände detta? Jag gjorde misstaget att börja numrera korten. Att numrera kort lite senare är ganska smart, särskilt om man arbetar på ett större projekt. Att tappa dem när man väl lagt dem i rätt ordning kan bli smärtsamt för själen. Att numrera dem från första början fick mig att glömma kortens funktion.

När jag startade upp på riktigt hade jag påmint mig själv om att skippa numrering. Jag började fylla i kort för de scener jag tänkt färdigt. Håligheter uppstod och fylldes. Någon scen blev delad till två. När jag var nöjd satt jag med arton kort. Jag hade trott att det skulle bli uppåt trettio. I dagsläget tar jag mig dock hellre dit projektet tar mig än att försöka trycka in extra saker som inte passar i projektet bara för att göra det längre. Det är fortfarande möjligt att fler scener dyker upp och kräver plats när jag väl börjar skriva.

Vad är då detta projekt? Som antalet kort visar så är det ett lite mindre projekt. En bra början för en osäker viljande författare. Mer än så vill jag inte avslöja än.

Konkoktor

