Etiketter

, , , , ,

Går ut i trädgården bakom galleriet/museirummet för att kolla in hur långt våren hunnit hos Rundqvists. Och jo, det knoppas i buskarna – eller hur man säger.
Fast vad var det nu för buskar? Syren, fläder eller hm, hemskt vad några lövlösa månader går illa åt det stackars minnet!
Inte ens de redan halvt utslagna knopparna ger någon vägledning, mina botaniska kunskaper är helt enkelt för dålig.
Fast ändå – jag tror det är syrener.
Kanske.
Äh, kollar in den fina lilla snäckan istället. Undrar vart snigeln tagit vägen?
Dog den under vintern? Har den flyttat till ett nytt och större hus? Gör sniglar det?
Och hm, vad är det för sorts snigel?
Återigen inser jag att mina kunskaper är av den mer bristfälliga sorten. Tur att det går att googla! På tradgard.org, Riksförbundet Svensk Trädgårds sida, hittar jag en alldeles utmärkt liten ”snigel-nyckel” och kan konstatera att det nog rör sig om skalet från en Cepaea hortensis, en helt vanlig trädgårdsnäcka.
Men nu får det allt vara nog med frisk luft för den här gången.
Imorgon tar vi en titt på de nya fräcka stolarna som Eva just fixat till.
Ja, om inte våren kommer emellan.

