Etiketter

, , , , ,

Rundqvist Nisse påskkärr 2_Liten men naggande god är vår lilla påskkärrings-kliché. Bara Nisse släpper taget så ska vi allt trycka med henne. Och jo, Nisse hänger förstås med till Blåkulla i natt.

Har du smort kvasten och knutit hucklet runt huvudet?
Inte?
Skynda dig då, det börjar bli bråttom nu fall du ska hinna till Blåkulla i tid!
Nisse fixade sig en egen påskärring redan i onsdags och klämde fast henne under armen för att hon inte skulle flyga i väg. Eller om det nu var för att vi inte skulle trycka till (med) henne.
Nåja, vi får kanske vår chans nästa år.

En liten närmare titt på den lilla påskkärringen.

En liten närmare titt på den lilla påskkärringen.

Det finns förstås de som hävdar att påskärringarna åker till Blåkulla redan på onsdagen, under natten mellan dymmelonsdagen och skärtorsdagen, men de har fel säger vi. Självklart är det på långfredagen som djävulen ställer till med häxsabbat för alla nöjeslystna häxor.
Traditionen att klä ut sig till låtsashäxa och gå runt och tigga godis är förstås en ganska sentida tradition och något som bara förekommer i Sverige och Finland.
– Det började som en västsvensk tradition på 1800-talet i framför allt Värmland, Dalsland, Bohuslän och Västergötland, berättade Fredrik Skott, etnolog på Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet i Göteborg, när vi för några år sedan frågade honom i ett annat sammanhang.
Fredrik Skott har forskat i ämnet och kom förra året ut med boken ”Påskkärringar: från trolldomstro till barnupptåg”.
– I början av 1900-talet spred sig traditionen runt om i hela Sverige och sen också till Finland. Möjligen förekommer påskärringar precis vid gränsen i Norge men det är ingen allmän tradition där.

Känner du inte för en tur till Blåkulla så kanske du kan roa dig med en deckare istället. Den här fann vi på ett antikvariat i dag, komplett med kvast och allt.

Känner du inte för en tur till Blåkulla så kanske du kan roa dig med en deckare istället. Den här fann vi på ett antikvariat i dag, komplett med kvast och allt.

– Traditionen har förändrats ganska radikalt genom åren. Idag är det barnen som klär ut sig men från början var det en ungdomstradition, de gick runt och antingen skrämdes, kastade in påskbrev hos folk eller hittade på hyss. I påskbreven ritade man en häxa och skrev en vers med en inbjudan till Blåkulla, berättade Fredrik Skott.
En sådan vers kunde exempelvis lyda:
Sopa, raka, smörje hon,
ger dig ett resedon
Med ”hon” avses i det här fallet ”kvasten.

Men hallå, nu har vi inte tid att sitta här längre. Smörj kvastarna nu och stick iväg.
Vi ses på Blåkulla!

Advertisements