Etiketter

, , , , , , , , , , , , ,

Kattklichéer på Rundqvists Boktryckeri. Klicka på någon av bilderna för att se dem större i bildspel.

Den behöver inte vara svart, jag spottar alltid när det går en katt över vägen framför mig.
För säkerhets skull liksom.
I mörkret lär ju alla katter vara grå, så det kan vara svårt att se vad det är för färg på dem.
Men det är klart, eftersom jag spottar för alla blir det till att ta i extra mycket när jag misstänker att katten ifråga verkligen ÄR svart.

Gamle finansministern Gunnar Sträng med både hängslen och livrem samt  en säkerhetsnål över den knäppta bakfikan där plånboken förvarades. Foto: Rune Johansson

Gamle finansministern Gunnar Sträng med både hängslen och livrem samt en säkerhetsnål över den knäppta bakfikan där plånboken förvarades. Foto: Rune Johansson

Mitt spottande följer därmed schemat:
Tre gånger över vänster axel då jag misstänker att katten kanske i själva verket är av annan färg. Och så tre snabba spott över höger axel – för jämnviktens skull och för att jag inte riktigt kommer ihåg vilken axel som gäller i sammanhanget.
Då katten definitivt ser SVART ut får jag följaktligen spotta först tre gånger över vänster axel och sedan tre över höger OCH upprepa proceduren ytterligare två gånger.
Sammanlagt 3×3 över vänster axel och 3×3 över höger. För alla goda ting är tre och ja, det gäller att gardera sig med både hängslen och livrem så att byxorna inte ramlar av.
Och gärna en säkerhetsnål över den knäppta bakfickan där plånboken förvaras – som gamle finansministern Gunnar Sträng (s) lär ha haft.
Ett himla massa spottande blir det i vilket fall som helst
Skulle jag sitta bakom ratten i en bil då kattkräket får för sig att korsa gatan framför mig, känner jag mig som en riktig norrman. Ja, ni vet en sån där som enligt det gamla skämtet måste ha vindrutetorkarna på insidan av rutan. Brumm, brumm, brumm…
Nej, tyst min mun, så får du socker!

En låda kommer fylld med: Kattklichéer.

En låda kommer fylld med: Kattklichéer.

Nu över till dagens egentliga ärende: Kattklichéer.
Tänkte att en blandad bukett katter kunde passa bra denna långa fredag. Ja, eftersom häxorna gärna tog med sig en katt på kvasten när de for till Blåkulla.
En del av klichéerna är bara någon centimeter stora, andra är mer rejäla bilder.
Är du intresserad av att få något boktryckt med en katt, hör av dig till oss så fixar vi det.

PS. En läsare som inte fick kvasten att funka igår kväll hörde av sig och efterfrågade receptet på flygsalva.
Tyvärr kan vi inte förmedla det, så här över webben. Helt enkelt för att en dylik salva kan vara rent livsfarlig om du inte är helt säker på vad du gör! Själva flög vi iväg ”lätt som en plätt”, enbart med hjälp av tankens kraft.
Så mycket kan vi i vart fall säga att flygsalvan för det mesta innehåller ämnen från en rad giftiga växter såsom bolmört, nattskatta, alruna, stormhatt och spikklubba.
För mer information läs vidare på www.beccus.se eller på www.paranormal.se.
Men som sagt – ”Don’t try this at home! DS.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Lite mer om de olika konstnärerna som gjort vykorten i bildspelet hittar du om du följer länkarna: Adina Sand, George Stoopendal, Jenny Nyström, Adèle Söderberg och  Lasse, dvs Lars Carlsson.
G.K.A står för Granbergs Konstindustri AB, ett förlag som grundades 1890 i Linköping och tillverkade vykort i färg fram till in på 1910-talet.
Bakom ”S. Sundin-Dahlström” döljer sig konstnären, formgivaren och författaren Sigrd Sundius-Dahlström Beckman. 

