Etiketter

, , ,

”… och en konkoktor.” Så avslutade jag min förra bloggpost och signerade med Konkoktor. Jag hoppades att det skulle väcka lite frågor. Vad är en konkoktor, vad betyder det och varför kallar han sig så?

Det hela började när jag skulle börja skriva på den här bloggen. Jag ville ha ett alias som var unikt och som samtidigt beskrev mig och min funktion. Meningen bakom ordet jag sökte hade jag redan klar för mig. En som tar till sig idéer, låter dem blandas i hjärnan och utifrån dem skapar nya idéer. En slags tankealkemist. Ingen idé är ju i sig självt helt ny, den är inspirerad något annat.

Problemet var att det saknades ord för tanken jag ville få fram. I alla fall ord som var lediga. Make Up Artist skulle fungerat om det inte redan hade en helt annan mening. Så jag började kolla upp ord som hamnade i närheten av vad jag sökte. Jag hittade engelskans concoct och föll för det. Att koka samman något eller att hitta på. Jag ville dock att ordet skulle peka på personen som utförde handlingen snarare än själva handlingen. Och så ville jag försvenska det en aning. Transformera det så att ursprunget inte lös igenom alldeles för starkt.
Lösningen blev Konkoktor. Den som kokar ihop tankar, idéer och historier. Påhittaren.

– Konkoktor

