Etiketter

, , , ,

vernissagebild

Nu på fredag är det dags att visa upp allt vi gör här på Rundqvists.

Nu har det gått två och ett halvt år snart sedan jag började på Rundqvists boktryckeri. Tiden går fort när man trivs och har roligt! Jag glömmer inte när jag första gången klev in i tryckeriet och hörde det där bekanta ljudet från en arbetande tryckpress. Tryckaren Janne var i full gång med att trycka kuvert. Minns att jag bara stod och tittade och lyssnade! Ljuvligt nostalgiskt ljud!
Nu, drygt två år senare, blomstrar huset med konstnärliga människor utan gränser. Tavlor, tryck av olika slag och block produceras i snabb takt.
Det fungerar i hela huset som Eva pratade om för över två år sedan. Allt går enligt Eva att göra konst av – som felaktiga tryck, gammalt papper, gamla lampor, gamla tavlor. Bara fantasin sätter stopp.
Jag glömmer aldrig Evas utrop när jag gjorde de första trycken. Mina första testtryck blev misslyckade men inte för Eva.
”Spara alla tryck”, sa hon, och jag kände att det var bäst att lyda! Det blev snabbt en hög med inställnings- och testtryck som egentligen skulle gått ner i papperskorgen, men Eva samlade ihop allt. Senare blev det konstverk av nästan allt.
Eva hade tidigt tankar om framtiden och att huset skulle fyllas med människor som inte önskade nåt annat än att vara hos Rundqvists!
På vinden har vi hittat en enkel gammal tryckpress där man jobbar enbart för hand. Den är oerhört tung så det var några starka som fick bära ner den från vinden. Flera stycken har blivit väldigt duktiga på att trycka i den och gör jättefina saker. Där flödar verkligen fantasin. Vi hoppas och tror på våra saker och framtiden.
Fredagen den 7 november ska vi ha vårt första vernissage, öppet hus och så kallad After work för att visa upp vårt museum och våra grejer. Jag ska stå och visa sättning i vårt lilla gamla sätteri och trycka lite.
Vi har i dagarna fått en mängd klichéer med gamla filmstjärnor och artister och vi håller på att gå igenom dem och provtrycka och katalogisera dem. En jättefin samling. Nästan som på den tiden när man samlade så kallade filmisar, filmstjärnor som man fick i tablettaskar.
Nu fejas det och hängs upp tavlor i hela huset. Så mycket roliga bilder och collage som hängts upp. Jag ser tavlor med gamla tryck sen drygt ett år. Block och andra saker slås in snyggt.
Nu hoppas vi på fullt hus och en massa glada människor ska besöka huset som har anrika traditioner!

