Etiketter

, , , , , ,

Diotima 36_Gudrun ZapfvHesseTypsnittet Diotima i 36p och 16 p, designat av Gudrun Zapf von Hesse, 1952. Ur boken ”Våra bokstäver ”av Erik Lindegren, 1965.

Bodoni, Garamond, Baskerville, Frutiger, Caslon och Goudy – du känner kanske igen namnen på några av våra vanligare typsnitt?
Alla skapade av män – med förnamnen Giambattista, Claude, John, Adrian, William och Fredric – i en historiskt sett mansdominerad tryckarvärld.
Men hallå, det måste väl finnas några kvinnor som formgivit typsnitt också?
Som vi kan lyfta fram, så här på Internationella kvinnodagen.

Ariadne_Gudrun ZapfvHesse_web

Ariadne, typsnitt av Gudrun Zapf von Hesse, 1954.

Jag hittar verket Våra bokstäver A-C av Erik Lindegren, kalligraf och grafisk formgivare, i en hylla på Rundqvists och börjar ivrigt leta bland de listade formgivarna. Gubbe, gubbe, gubbe – det var allt lite magert det här.
Men så hittar jag Hermann Zapf, man även han förstås men se, Hermann har en fru som även hon designat typsnitt. Gudrun Zapf von Hesse, heter hon.

Gudrun Zapf von Hesse.

Gudrun Zapf von Hesse.

Om Gudrun Zapf von Hesse skriver Erik Lindegren: ”… för D.Stmel Schriftgiesserei har hon tecknat ett flertal typtrycker av vilka särskilt Diotima, vars kursiv är ett fullödigt mästerstycke, samt de eleganta Ariadne-initialerna, vunnit stor uppskattning.
Många av de böcker som satts med Diotima, har återfunnits bland Tysklands vackraste.”
Maken Hermann har bland annat formgivit typsnittet Palatino – boktryckare Agne Rundqvists favorit – och står för även bakom bland annat symbol-typsnittet Zapf Dingbats. Ni vet det där som det var jättekul att leka med, någon gång på tidigt 90-tal.

Typsnitte Rhapsodie 36 p och 16 p av Ilse Schüle.

Rhapsodie 36 p och 16 p av Ilse Schüle, 1951.

Ytterligare två kvinnor finner vi i Lindegrens böcker: Ilse Schüle och Elizabeth Friedländer. Ilse Schüle ritade på 50-talet bastardfonten Rhapsodie för typsnittstillverkaren Ludwig & Mayer (bastard syftar här på det gotiska typsnittet Bastard, varav den första varianten skapades av Gutenberg själv på 1450-talet.

Typsnittet Elisabeth av Elizabeth Friedländer 1937.

Typsnittet Elisabeth av Elizabeth Friedländer, 1937.

Elizabeth Friedländer, även känd som Elisabeth Friedlander, arbetade för typsnittsföretaget Bauer i Frankfurt och hade precis fått färdigt en antikva för gjutning då nazisternas nya anti-judiska lagar gjorde att hon blev av med jobbet och därefter tvingades i landsflykt till Storbritannien. För att undvika den ”judiska stämpeln” kom antikvan, som ursprungligen var tänkt att heta Friedlander-Antiqua, istället att kallas för Elisabeth.
Efter kriget designade Elizabeth Friedländer bland annat böcker och bokomslag för förlaget Penguin.

Jaha, men var det allt?!
Nej, Erik Lindegrens ”Våra bokstäver” kom ut redan 1965 och sedan dess har det designats en hel mängd med typsnitt och jo, av kvinnor också. (Även om det fortfarande framför allt verkar vara en manlig ”sysselsättning” – se exempelvis ”Where are the women in type design?” på sajten Typograhpica.)
Nej, rättning i leden – nu googlar jag rask fram några kvinnliga typsnittdesigners:
Stött på typsnitten Myriad någon gång? Apple började använda Myriad som företagsfont år 2002 och sedan dess är väl typsnittet i det närmast sönderanvänt.
Bakom Myriad står den amerikanske kalligrafen och typsnittsdesignern Carol Twombly, som även ritat bland annat Trajan, Viva och Lithos.
Myriad gjorde hon, i ärlighetens namn, i samarbete med Robert Slimbach.

Typsnittet Monopol, designat av Carolina Laudon speciellt för Systembolaget.

Typsnittet Monopol, designat av Carolina Laudon speciellt för Systembolaget.

Andra kvinnliga kvinnor att titta närmare på är Zuzana Licko, en av grundarna av Emigre och vars typsnitt du kan se på My Fonts, Kris Holmes, som bland annat ”lagt en hand” vid typsnitt som Chicago, Geneva och Monaco,  Jill Bell, Freda Sack och Veronika Burian.

Och så förstås svenska Anna Carolina Laudon, som bland annat formgivit typsnittet Monopol åt Systembolaget AB
Men nu brinner det i knutarna om vi ska hinna posta dagens inlägg före midnatt, så vi stannar där.
Är du intresserad av att veta mer om kvinnor i branschen, så kolla in sajten Hall of Femmes som sätter ljuset på ljus kvinnliga formgivare och art directors.

Advertisements