Etiketter

, , , , ,

Rundqvist solförm_web– Du borde köpa dig en flamingohatt, bara därför att …
Efter ett sista misslyckat försök att jaga rätt på någon form av skyddsglas inför dagens solförmörkelse – nej, vi har inga svetsglas DIN 14 kvar och nej, Illustrerad Vetenskap är slutsåld, det var ju skyddsglasögon i – sätter jag mig på vagnen och skakar till jobbet. Sent omsider, typ.
Men spela roll, himlen är ju precis så jämngrå och fuktmättat som SMHI utlovade. Lunk, lunk, mot Rundqvist-huset.
Strax innan bron möter jag Eva som är på väg att köpa kaffebröd till dagens historieberättar-besök. Två äldre herrar som var med på boktryckare Agnes tid skall komma förbi och berätta lite minnen.
Jag beklagar mig och muttrar något om hur kasst det är att ingen affär verkar ha bunkrat upp med skydd inför dagens astronomiska händelse. Fast som sagt, spela roll – det går ju ändå inte att se något.
– Vi har redan sett, vi såg jättebra. Micke har svetsglasögon man använda, kvittrar Eva.
Och tro det eller ej, just som jag slänger ett surt getöga åt hållet där solen borde synas, skingrar sig molnen tillräckligt för att en liten månliknande figur skall titta fram.
Wow!
Nej, nej! Får inte titta ju!
Tittar lite ändå, drar sjalen över ansiktet och tittar lite till.
Nej, nej! Akta ögonen!
Tar fram mobilen och …
Nej, nej! Inte förstöra bildsensorn i mobilkameran!
Fast äh, kan förstås inte låta bli.
Det halvtaffliga försöket att fånga solförmörkelsen ser ni här ovan.
Varmed jag sällar mig till alla de glada amatörastronomer som idag skickat upp grådaskiga himmelsbilder på nätet.

FlamingohattVad flamingohatten har med det hela att göra?
Inte mycket, bara ramlade över den på väg hem.
Och eftersom jag inte fick köpt några svetsglasögon …

Illustrerad Vetenskaps sajt kan du se fullt av bilder dagens solförmörkelse.
Letar du mer lokala bilder, kolla in GP.
Hur det såg ut uppåt i landet ser du exempelvis på Västerbotten-Kurirens sajt.
Se video från solförmörkelsen (utan sol).
Du kommer väl ihåg den här fruktansvärda låten? KLICKA!!!!

Detta bildspel kräver JavaScript.

