Etiketter

, , , , , , ,

Rundqvists_johannakliver ut_web

We’re coming clean – dags för Rundqvist & Co att ”komma ut”.

Igår var det Work Out som gällde, för det är väl vad det blir om man jobbar ute, och dessutom kroppsarbetar istället för att sitta vid datorn?
Solen lockade ut LG i trädgården där han fick sig ett träningspass med krattan. Själv drog jag på mig knegaroverallen och gav mig på de smutsiga fönstren som vetter mot gatan. Det är dags att det skyltas lite i dem nu, vi måste ju visa förbipasserande och eventuella munzee-scannare vad vi håller på med här. Som det nu ser ut kan man inte förstå att det görs så mycket vackert och kreativt här inne i Rundqvistshuset.
Visst, det är insidan som räknas och man ska inte döma boken efter omslaget – inte ens i ett boktryckeri – men lite vårfin skadar det ju inte om man blir. När rutorna väl är rena ska det allt fyllas på med fina grejor, har man gratis skyltfönster är det ju onödigt att lämna dem tomma.
Det är helt enkelt dags för Rundqvist&Co att komma ut och visa vad vi har att erbjuda världen!

Steg ett är taget, men inte klart. Mitt i tvättandet tyckte ett av de antika persiennsnörena att det var dags att pensionera sig, så det blev till att meka med att få upp persiennen innan putsandet kan slutföras. Tanken var att jag skulle få gjort klart det idag, men eftersom vädret är klassiskt vårlynnigt blev det regn, så det får vänta tills det blir torrt.
Hossein sa att det känns som vi bor på en planet från nån science fiction-film där det är en sådär två solar och fem månar och vädret konstant växlar fram och tillbaka. Själv kom jag att tänka på en dokumentär jag såg nyss om den sibiriska staden Jakutsk, där temperaturen kan skifta 30 grader på en dag och det dessutom skiljer 100 °C på varmaste och kallaste temperatur under året (från cirka -65 °C till +35 °C).
De kallaste temperaturerna som någonsin uppmätts utanför Antarktis har mätts strax norr om Jakutsk, så man kan ju tycka att det var gnälligt av oss när jag och Hossein satt här och huttrade idag och tände ett värmeljus för att vi tyckte det var så förbaskat kallt.
Förhoppningsvis får pms-iga Moder Natur en ny humörsvängning i morgon och ger oss lite varm sol så man slipper höra vårt huttrande.
Och så att jag kan få tvätta klart fönsterna nån gång.

Dokumentären om Jakutsk i serien Extrema städer har slutat sändas på SVT Play, men kan ses på youtube, eller på dailymotion.com.
Du hittar även en liten artikel på Sveriges Radio.

Johanna

