Etiketter

, , , , , , , ,

golgata1Jag har lovat och lovat Isolde att jag ska hjälpa till med att skriva på bloggen, men det har jag inte lyckats med, fram tills nu. Jag kommer absolut inte skriva långa inlägg och kanske inte så intressanta heller för den delen. Men det kan ju inte vara roligt för Isolde att ensam lägga ut ett blogginlägg om dagen, i hundra dagar. Så jag tänkte att hon åtminstone skulle få slippa på självaste Långfredagen och passa på att vila.

Förr i tiden var det nämligen fruktansvärt tråkigt på Långfredagen, för att alla skulle vila. Det skulle vara stilla och tyst. Det var sorgens dag, när Jesus dog på korset. Man fick inte utföra onödiga sysslor, (som att skriva på en blogg till exempel) alla barn skulle vara lugna, inga lekar, endast enkel mat skulle serveras. Radio och TV (när den uppfanns) skulle vara avstängda. Inga affärer, restauranger eller klubbar var heller öppna.
Det är svårt att tänka sig i dag med den konstanta uppkopplingen, att det skulle vara avkopplande att vila på det sättet.
För den som vill trotsa gamla regler och läser här på bloggen kan jag meddela att Nordstan är öppen för shopping ända till kl 18.00. Antagligen blir de som jobbar idag glada för att de gamla sederna fortfarande ger dom ob tillägg, när de jobbar på Långfredagen.

