Etiketter

, , , ,

img532

Jag var uppe på vinden i Rundqvisthuset och skulle leta efter kaster med speciella typsnitt när jag råkade se denna skriften: Lärobok i maskinskrivning. Minns att pappa och jag var och hyrde en skrivmaskin, en klassisk Halda, och jag skulle lära mig använda den på rätt sätt, inte bara pekfingervalsen.
Det gick väl sådär bra. Det blev mest pekfingrarna. Jag kanske borde varit mer aktiv i den kursen eftersom jag kom att jobba med journalistik även om det tog många år dit! Det var ju en viss teknik och man fick trycka ner tangenterna ganska hårt. Det är mycket lättare att skriva på dator idag, fjäderlätta tangenter.

img534 Det är kul läsning när jag bläddrar i den där läroboken. Några så kallade ramsor som – Alla barn i början – Ingen föddes mästare – Är slutet gott är allting gott – ska man skriva minst tre gånger i rad.
Just denna läroboken kom ut 1959. Redan då var man förutseende! Det står om gymnastiska övningar som man ska göra för att inte få skador.
Det finns en massa övningar med texter, tabellskrivning, blanketter och årsredovisningar så nog verkar det vara en bra lärobok. En så kallad frivillig övning finns på en sida där man ska skriva av texterna till nordens nationalsånger.
Tänk så enkelt det har blivit mer till exempel programmet Word, där man lätt byter typsnitt, storlek på stilen, färg på bokstäverna, Ja, man kan göra vad man vill. Bara fantasin sätter stopp.

