Etiketter

, , , , , , , , , , ,

Brännässlor ur Nordens floraI går, 3e maj, var det som alla så klart har stenkoll på – Nässeldagen. Jag har ett stort intresse för det som är bra för kroppen och speciellt bra tycker jag om sånt som är bra för plånboken samtidigt. Och det där med att använda sånt som anses vara skräp är även det nåt jag njuter av. Tänk då vad härligt att ett vilt växande ogräs som nässlor är bland de näringsrikaste örterna vi har i Sverige! Urtica Dioica, som den heter på latin, är proppad av näringsämnen; karoten, massa olika B-vitaminer, tokmycket vitamin C, vitamin E, antioxidanter, höga halter av viktiga mineraler som järn, magnesium och kalcium, samt ganska stor dos protein. Det jag är tveksam till och skulle behöva hobbyforska i är huruvida de höga nitrit/nitrat-halterna i örten är något som påverkar kroppen negativt. I så fall borde det inte vara bra med rödbetor heller, men de anses ju vara riktig superdupermat så jag tänker att det är lugnt … Någon annan kanske är mer påläst än jag?

11210380_10152892682443602_1630196004_nFörr trodde man att nässlor kunde bota skvaller, svartsjuka, missunnsamhet, ondska och till och med upphäva trolldom. Idag har tron på nässlans fantastiska egenskaper tagits ner lite mer på jorden och rör mer fysiska hälsoaspekter, men fortfarande är det snudd på ett mirakelogräs om det som sägs om den är sant. Den är alkalisk, dvs den sänker kroppens PH-värde, vilket är viktigt då vi med vår moderna kost är väldigt försurade. Den är avgiftande, urindrivande, inflammationshämmande och sänker blodsockernivån, hjälper vid förstoppning och är bra för magen och tarmarna, den kan även vara bra vid reumatism, eksem samt grå starr.  Män kan dra nytta av nässlor då det ska ha visat sig bra vid förstorad prostata och lär ska va bra för håret, särskilt nässelrot, blockerar bl.a. bildningen av hormonet DHT (dihydrotestosteron) som kan orsaka skallighet, vilket således ska motverkas av nässlan.
Förutom att förtära nässlan ska den också vara verksam mot skadeinsekter, så man kan göra sitt egna naturliga gödsel.

11210304_10152892682398602_994601088_nJag är lite sen i min skördning för det är hög tid att gå ut och plocka de späda och näringsrika skotten, nu. Senare på säsongen kan man ta de fina toppskotten eftersom stjälkarna då har blivit sega, annars kan man ju se till att kapa ner nässlan så kan man få en odling med flera omgångar av nya spädplantor. Viktigt är att inte plocka nässlor som är nära en väg, då de suger i sig avgaserna och såna får vi i oss tillräckligt som det är. Jag har haft tur och hittat en äng med massa nässlor precis vid mig, så nu behöver jag bara se till att ta med mig en sax och en plastpåse att fylla med grön medicin.
För att skydda mig mot brännhåren på växten tar jag på mig diskhandskar och långärmat. Jag är inte så känslig så när jag trots allt bränner mig är det överkomligt, men om du är lite ynkligare än mig ska gurka och grodblad lindra den brännande känslan.

Det finns mängder av recept på vad man kan göra med nässlor, allt från glass till den klassiska soppan. Nässlan ska förvällas när den används till mat, för att få bort den brännande vätskan som finns i bladen. För att förvara dem kan du förvälla och frysa in och använda nässlor i maträtter istället för spenat, eller torka dem och blanda i en smothie, strö över gröten eller dricka som te. Jag gillar inte den enligt mig jolmiga smaken, så för mig blir det ingen njutningskost, utan rena powershots som jag sveper på morgonen tillsammans med pressad citron och eventuellt ingefära. Det är söligt att göra, men enkelt:

1 – skölj nässlorna,
2 – kör ner nässlorna (och ev kirskål, som även det är ett hatat men näringsrikt ogräs) tillsammans med vatten i en blender/mixer,
3 – sila av och häll över i istärningspåsar och stoppa frysen full.

Sen har jag portionsförpackade shots att plocka fram och lägga i ett glas innan jag går och lägger mig. Att tina dem i micron rekommenderar jag inte, för jag lyckas alldeles för ofta att göra en varm shot och det smakar ännu bedrövligare då, dessutom tror jag att näringsämnena bevaras bäst om man inte hettar upp dem.

Mitt skafferi är välfylt - här trängs nässlor med både kirskål och maskrosor.

Mitt skafferi är välfylt – här trängs nässlor med både kirskål och maskrosor.

Men vad är då kopplingen mellan ett boktryckeri och nässlor? Varför i hela friden babblar jag på om ogräs på denna bloggen? Jo, för när jag tänkte på allt som man kan göra med nässlor funderade jag på om det inte också vore möjligt att göra papper av nässlor, precis som gamle Agne Rundqvist gjorde med sitt kogödsel-papper hos Lessebo. Förr spanns nässelfibrerna till ett fint tyg, nättelduk (dvs nässelduk), och man använde även roten till textilfärgning, så vägen till papperstillverkning kanske inte skulle vara så lång?

Burn on!

