Etiketter

, , , , , ,

Rundqvist Uno EngVindsfynd på Rundqvists: En framtidsvision om Göteborg, skriven för över 100 år sedan.

Jag hittade ett litet kort på vinden och det gjorde mig nyfiken. På kortet står det Göteborg år 2000, Skoluppsats av Uno Eng, Göteborgs högre realläroverk 1913. Jag gick och pratade med Micke och vi letade på nätet efter Uno Eng och hittade det som hette Göteborg år 2000. Jag letade i några bokhyllor och hade turen att hitta den lilla tunna skriften.
Uppsatsen är skriven 1913 då Uno Eng var 16 år och gick i första ringen. Den trycktes på Rundqvists Boktryckeri, 1963, då författaren var etablerad, i en upplaga av 200 exemplar och en andra upplaga kom året, efter också den i 200 exemplar, och exemplaret jag hittade är nummer 184.
Rundqvist Uno Eng 2_rune StenbergBladen i skriften är blålinjerade, som en skrivbok från skoltiden och texten är tryckt med kursiv stil. Riktigt vackert, både utseendemässigt och språket.
Uno Eng sitter på kafé tillsammans med sin farbror Karl Teofil Theodorsson, som är inne på sin femte whiskytoddy och tänder en cigarr. Och så börjar en odyssé genom  sjö- och stapelstaden Göteborg, med en hjälp av en ”gudinna med vingar på skuldrorna”. Hon höjer ett trollspö och vidrör Teofils panna och i samma ögonblick genomgår Göteborg en snabb förvandling.
Så här står det bland annat: ”Man klagade 1913 över gatubullret i Göteborg, men detta buller, i jämförelse med det, vi nu hörde, var som milda västanfläktar mot en japansk tyfon.
Sedan berättar ”gudinnan” om vagnar som rusar fram på gatorna, platta höga hus där det landar aeroplan samt trådlös telegrafapparat som bärs i västfickan.
Intressant ”resa” genom staden med tanke på att det är skrivet för drygt 100 år sedan.
Uno Eng föddes i Haga församling i Göteborg 27 juli 1896 och avled den 8 januari i Stockholm 1972.
Jag måste leta efter fler exemplar av denna skrift och hoppas att någon mer blir nyfiken.

Läs mer om Uno Eng.

