Etiketter

, , , , , ,

treabc
Erik Lindegrens ABC-böcker.

Nu är det
dags för min sista blogg på Rundqvists. När jag träffade Eva Lindegren för första gången för snart tre år sedan inledde jag med att fråga henne om hon var släkt med den Erik Lindegren som jag känner till. Men hon visste inget om honom så de är säkert inte släkt. Lindegren var min lärare i ämnet skissering, när jag gick grundkursen till typograf, handsättare, i Skolan för bokindustri.

versalerJag gick åter en vända bland bokhyllorna och hittade de tre böckerna i serien A B C, författade av formgivaren, kalligrafen och bokkonstnären Erik Lindegren. Böckerna handlar bland annat om typsnitt och dess historia. Alltså inte om alfabetet, jo kanske, för i böckerna får vi se alfabetet i en massa olika typsnitt.
Erik Lindegren föddes 24 november 1919 i Kalmar. Efter realexamen 1935 utbildade han sig vid Skolan för bok- och reklamkonst 1942-43. Han var därefter konstnärlig medarbetare vid Wezäta-Melins i Göteborg 1945-64. (WZ var min första arbetsplats som lärling.) Han hade egen studio i Askim i Göteborg. Åren 1950-69 var han föreståndare vid Skolan för bokindustri vid Slöjdföreningens skola, numera Högskolan för design och konstverk. Böckerna är fulla med olika typsnitt så det är jättekul att bläddra i dem.

Den utmärkta meningen “The quick brown fox jumps over the lazy dog” innehåller alla bokstäver i alfabetet utom å, ä och ö. Se bilden nedan.
Den italienske boktryckaren och upphovsmannen till typsnittet Bodoni, Giambattista Bodoni, som levde mellan 1740 och 1813, har skrivit följande vackra ord om bokstäverna:  ”Bokstäverna får sitt sanna behag inte när de skrivas i brådska och med olust, inte heller när de kommer till blott genom flit och möda utan först då de skapas i kärlek och glädje”.

Orden nedan är skrivna av Erik Lindegren i inledningen till boken A, och jag kände att det är nödvändigt att visa er detta mästerverk om kärleken till skriften:

Lindegrenord

Ett annat namn bland stilbildarna är Akke Kumlien, som levde mellan 1884 och 1949. Jag citerar ur A-boken om honom:
Med sitt historiska kunnande och en ingående materialkännedom utvecklade Kumlien i sin bokstavskonst och typografiska gestaltning en personlig stil, kännetecknad av klarhet, renhet och konstnärlig frihet. Den skulle också kunna kallas svensk även om den bär drag av franskt 1700-tal.
Kumliens bok Bokstav och Ande, som han kallade sitt ”testamente till ungdomen”, är genomsyrad av varm idealism och en stark tro på det sanna och sköna, och i hela hans konstnärliga gestaltning, i hans diktning och i hans måleri möter oss den kultiverade och förfinade människan och konstnären.

fox

 

Nu är det slut för mig i detta forum så jag kan bara önska alla en trevlig sommar och ett fortsatt gott liv!

