Etiketter

, , ,

Det finns en första gång för allting.
Ens första fotbollsmål, ens första kyss, och … ens första konsttryck.
Jag har nu varit på Rundqvists Boktryckeri några månader men varit lätt avvaktande till det där med konstryck och att trycka med typer. Tänkt att jag inte varit rätt …typ. Kan man ge sig kast med konst utan att ha någon större bakgrund inom det eller visat det något större intresse tidigare?
Nu pågår Rundqvists Artcaching för fullt ute på Göteborgs gator och torg. En slags gratis konstjakt där vi vill upmuntra lite till att släppa fri konsten.
Vad händer när man tar bort gallret i galleriet? Vem avgör vad som är konst?

Mitt konstryck börjar med en ordlek. Jag är journalist.
B…I…populär. En lek med ord. Ett litet roligt inlägg i diagnosdebatten. För en stressad samtid där alltfler verkar bli tillskrivna en diagnos. Johanna kommer med lite input. ”Jag vill också vara Bipopulär” landar det till slut på. Jag vill också vara med och leka med dom andra barnen.
Dags att se hur iden ska gestalta sig som tryck. Jag börjar leka med typerna. Jag placeras överst i ensamt majestät. Också blir oxå och läggs sidledes. Ett mönster börjar ta form. Nu gäller det bara att få rätt cicero, dvs rätt storlek. Till slut är jag nöjd.

Dags att välja färg. Ljusblå blir valet för en något dovare bakgrund på affischen. Grönt färgen för bokstäverna så den bipopulära känslan möjligen landar lättare hos betraktaren. När så färgen kavlats ut på tryckvalsen är det dags att lämna över allt till avdragspressen för att se hur resultat blir. Nja. Det första provtrycket ser mer ut som livsmedelsreklam för billig charkuterivara hos en valfri mataffär än ett faktiskt konsttryck. Gör om. Gör rätt. Beigt blir nu valet som bakgrund istället. En liten nätt äldre man med hatt läggs till mellan ”Oxå” och ”Vara” för att göra orden och trycket mer levande.

Plötsligt börjar något hända. Efter tredje provtrycket utbrister jag: Ja!
Nu känns det som ett konstryck.
– Det här är ju kul!, hör jag en röst inom mig säga. Känslan av att gå från en vag idé i huvudet till ett färdigt konstryck med symmetriskt mönster och färger som ger allt vingar är ganska så speciell.
Calles Konsttryck 1Möjligen kommer jag inte helt konvertera till tryckkonstens värld nu eller revidera min lätt distanserade hållning till konst efter detta. Men det är inte heller poängen. Poängen är, inbillar jag mig, att kreativiten öppnar en dörr någonstans inom en. När du gör ditt första konsttryck. Och hur allt lite binds samman med den där frihetsupplevelsen jag hade som fyraåring. När mamma släppte iväg mig själv på cykeln och jag alldeles lycklig trampade iväg full av energi.
Hur världen genast hade blivit lite öppnare.

