Etiketter

, , , , , , , , , ,

Detta bildspel kräver JavaScript.

Ska det sittas, så ska det sittas fint.
Gärna på återfunna/återvunna rester ur Rundqvists Boktryckeri.
Vad sägs om lite skrönor à la Münchausen ”under rumpan”?

Det fixas och donas i museirummet/galleriet, som nu även ibland går under namnet Rundqvists Showroom.
Vad det slutliga namnet blir, återstår att se.
Den fina uppfräschade gamla soffan, med sitt nytryckta sitt- och ryggtyg, visade vi i onsdagens bildspel. Ett patinerat och rejält slagbord är på plats, tänkt att fungera som arbetsbord/mötesbord då vi har workshops, och så var det dags lite stolar.
Och inte vilka stolar som helst, Eva låter (som vanligt) kreativiteten flöda och fram växer den ena mer fantastiska stolen efter den andra.

En av dem, du ser den i bildspelet ovan, har prytts med illustrationer ur boken Ingeniör Münchhausens berättelser från Amerika, skriven av någon kallad Tomas. Vi hittade ett trasig gammalt exemplar på vinden och istället för att hamna i soptunnan har boken nu fått fortsatt liv som stoldekoration.
Vid fototillfället var stolarna ännu inte riktigt färdiga – vi ber att få återkomma.
Och jo, de är till salu!

Prof_John_S-t_Dalford

Professor John S:t Dalford, president of the consulting engineer C:o of the World, N.Y, i egen hög person.

Ingeniör Münchhausens berättelser från Amerika utgavs första gången 1893 och innehåller ett antal skrönor av Baron von Münchausen-karaktär. Huvudpersonen, professor John S:t Dalford, hamnar gång på gång i svåra situationer som han löser med hjälp av fantasifulla tekniska innovationer.
År 1964 utgavs boken på nytt, i förkortat och omarbetat skick, av och med en efterskrift av Agne Rundqvist.
Ytterligare en utgåva, en fullständig faksimilupplaga, kom på Carlssons Bokförlag 1985.

Bakom pseudonymen ”Tomas” döljer sig ingenjören Carl Jacob Magnell, 1857-1928. Magnell utbildade sig inom väg- och vattenbyggnad vid KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, där han senare även var rektor under åren 1909-1922.
Stålångslupen SvanenEn mångsysslare till man, låg han bland annat bakom den något udda lokomotivångaren Svanen. Svanen var en blandning av ångslup och ånglok och användes 1891-1892 för att transportera boråsare från staden via ån Viskan, upp på räls runt Ålgårdsfallen, och vidare till de populära världshusen runt sjön Öresjö.
På bloggen PerrasMotorNotalgi kan du läsa mer om lokomotivångaren Svanens öden och äventyr.
Nu gäller det att försöka leta rätt på ett komplett exemplar av boken ”Ingeniör Münchhausens berättelser från Amerika”.
Att läsa då förstås.

Läs mer om den verklige baron von Münchhausen, 1720-1797, i tidningen Populär Historia.