Etiketter

, , ,

Rundqvists_Återvinn blockFoto: Rundqvist & Co

Här på Rundqvists tar vi vara på gamla grejer. Vi tillverkar till exempel block av material som blivit över från boktryckeriets verksamhet. Men vi nöjer oss inte med att ha fantastiska återfunna omslag och sidor av överblivet material som endast behöver trimmas lite grann, ibland mycket mer än hälften, för att få bort tidigare tryck. Nej, vi vill helst trycka något på blocken med den restaurerade gamla tryckpressen som vevas för hand, med typer som sätts bokstav för bokstav, eller med någon av de otaliga klichéer som sparats på vinden.

Så en dag kom chefen och sa att nu har vi tröttnat lite på de tryck vi redan har. Är det någon som kan komma på något förslag för vad vi ska trycka härnäst? Att spåna fram idéer är ju en av sakerna jag gillar att göra så jag satte mig ner och tänkte. En sak jag kom på var ”återkom, återse, återvinn”. Det tyckte jag passade bra till våran verksamhet. Det borde också ha en god igenkänningsfaktor eftersom det är en lek med orden veni, vidi, vici. Eller jag kom, jag såg, jag segrade som vi översätter det till svenska.

Det var inte bara jag som tyckte att det var fyndigt. Orden sattes i tryck, trycken gjordes till block och de såldes sedan på ett par mässor. Så jag tänkte att en sådan fyndig fras måste ju ha uppfunnits tidigare, kanske till och med många gånger innan jag kom på den. Men en googling kammade hem noll. Läsare kan säkert hitta något exempel på tidigare uppkomst men så vitt jag vet var jag först. Och det vill jag gärna uppmärksamma. Utifall att uttrycket sprider sig och blir stort, vilket jag tycker att det borde då det känns väldigt slagkraftigt, vill jag att folk ska veta var det började. Det började här. Med en verksamhet genomsyrad av återbrukande och en konkoktor.

Konkoktor