Etiketter

, , , , , ,

WebCoast d3_1

Snart dags att åka över ån efter kunskapssläckande vatten. Här resan till förra årets Webcoast.

Gutenberg-analogt möter senaste digitaltrenden och ljuv musik uppstår.
Japp, så är biljetten till årets WebCoast betald och (snart) utskriven.
Tredje gången för mig, andra för Rundqvists Boktryckeri och hela femte året för knytkonferensen Webcoast ”själv”.
Nästa helg, den 13–15 mars, gäller det att vara alert och försöka suga i sig så mycket kunskap och inspiration som möjligt. Och kanske rent av dela med sig av lite också. Det kan ärligt talat bli ganska mycket på en gång. Särskilt om du får för dig att försöka ”hålla stilen” och köra en jag-är-aktiv-på-alla-sociala-medier-omgång samtidigt. Inte helt lätt att både lyssna, föra anteckningar och twittra på samma gång. I vart fall inte för mig.
Kanske borde börja träna lite under veckan som kommer.

Lyssna, anteckna, plåta och twittra samtidigt är inte helt lätt.

Lyssna, anteckna, plåta och twittra samtidigt är inte helt lätt.

Undrar förresten om det blir någon session som avslöjar hur folk bär sig åt för att göra just det? Lyssna, tala, skriva, plåta, twittra, instagramma, snapchatta och allt vad det nu är – här/nu och allt på en gång.
Riktigt vad årets Webcoast kommer att innehålla är det förstås ingen som riktigt vet ännu. Det är liksom en del av grejen. Deltagarna delar med sig av sin egen kunskap – med allt från trendspaningar på webben till programmering av nya appar, digital marknadsföring till ja, som sagt – riktigt vad det blir i år vet vi först efter kl 20 på fredag. Då öppnar gridden och de som har något att dela med sig av, skriver upp vad, när och var de tänker dela med sig.
Hela knytkonferensen äger rum på Lindholmens Science Park, Göteborg, så det är bara att glida in i och ut ur olika grupprum och salar.

Digital trendspaning av Deeped Strand under Webcoast 2014

Digital trendspaning av Deeped Strand under Webcoast 2014

Några programpunkter för den första dagen är dock redan spikade och just nu funderar jag på vad jag skall välja. Ska jag försöka lära mig bygga appar till Android i AppSpotr, delta i praktiska övningar om hur man fångar kärnan i vilka produktegenskaper kunden faktiskt vill ha, kolla in lite mer om 3D-scanning eller kanske lära mig att ”frigöra tankekraft med digitala verktyg” – göra en #lifehack. För att nämna några av fredagens ämnen.

Vad är en Kreathon för något? Illustration: Yvette Gustafsson och Camila Pia Pettersson/ Webcoast 2015.

Vad är ett Kreathon? Illustration: Yvette Gustafsson och Camila Pia Pettersson/ Webcoast 2015.

Nytt för i år är också en ”kreathon” som pågår parallellt under hela Webcoast. Vad det är har jag ingen aning om, men det ser ganska … tja, hm … intensivt ut. Kolla länken och se om du kanske begriper bättre.

I vilket fall som helst ser jag med spänd förväntan fram emot ännu en intensiv och kunskapsspäckad inspirationshelg. Vi kanske rent av ses där?
Har du ännu inte köpt biljett, så verkar det fortfarande finnas några platser kvar. Kolla på Webcoasts hemsida.

Gutenberg-analogt? Ja, jag syftar förstås på det gammaldags boktryckande åter ägnar oss åt i det Rundqvistska huset. Bland så mycket annat!